• Žiadny návrh

Dávajte si pozor na podvodníkov, stačí pritom dodržať jednu zásadu

Podvodníci si stále hľadajú nové  cestičky ako obrať ľudí o peniaze. Skúšajú to ako falošní bankári, falošní brokeri, falošní kupujúci či prostredníctvom zaužívaných foriem, ako napr. phishing. Pritom jediné čo od Vás potrebujú sú Vaše osobné údaje. Stále preto platí jediná zásada – nikomu ich nedávajte!  

„V minulosti prichádzali vlny podvodných útokov zriedkavo. Teraz sa to však deje už bežne a okrem tradičných útokov si podvodníci hľadajú stále nové formy. Aktuálne sa zamerali na investovanie či na model falošných bankárov. Často dochádza k podvodom, ak predávate tovar na internete na rôznych bazároch. Dôležitá je však stále iba jedna zásada – nikdy nikomu nedávajte svoje citlivé údaje o karte, či prístupy do elektronického bankovníctva. Ani my v banke od klientov nikdy nežiadame celé prístupové prvky či údaje o karte,“ hovorí Radomír Adamkovič, vedúci oddelenia prevencie podvodov vo VÚB banke.

Aké tipy podvod na vás číhajú a ako sa im vyvarovať? Pripravili sme formy najčastejších podvodov a pár rád ako sa im vyhnúť.

Podvody s investovaním

Lákavá ponuka o výhodnom investovaní, ktorú vidíte v reklame alebo Vám príde správa, e-mail. Fiktívny broker Vás vyzve na poskytnutie údajov z karty a v prípade, že transakciu autorizujete, broker si prevedie finančné prostriedky z karty na svoje konto. Fiktívny broker Vás tiež môže navádzať na vzdialený prístup do Vášho PC, aby mohol realizovať investície a s povolením prístupu si podvodník prevedie prostriedky na svoje konto.

RADA: Overte si s kým plánujete investovať a hlavne nikdy nedávajte vzdialený prístup do PC cudzím ľudom.

Podvody na online bazároch

Ak inzerujete tovar, podvodník sa bude tváriť ako záujemca o kúpu. Pošle Vám link na falošnú kuriérsku službu, ktorá môže na prvý pohľad pôsobiť ako známa spoločnosť. Cez priložený link však bude žiadať napr. z dôvodu „prepojenia účtu“, zadanie prihlasovacích údajov, údajov z karty, prípadne výšku zostatku na účte. V skutočnosti od Vás chcú len vylákať vaše citlivé údaje a následne vykonať podvodné platby bez Vášho vedomia.

RADA: Kupujúcemu stačí číslo účtu! Určite nepotrebuje údaje o karte, ktorá slúži na platenie. Nikto Vám na ňu peniaze nepošle.

Podvodné e-maily alebo SMS zaslané akoby z VÚB

Pozor si dávajte na e-mail alebo SMS, ktoré pôsobia akoby ho posielala VÚB. V nej ste vyzvaný na odblokovanie účtu alebo na včasnú aktiváciu novej služby. Správa vždy obsahuje link na falošnú stránku na prihlásenie sa do  internet bankingu, na ktorom  Vás vyzvú na zadanie údajov na prihlásenie alebo vyplnenie údajov o karte a následné zadanie aktivačných kódov, ktoré Vám prídu SMS správou k aplikácii mobilného bankovníctva. Podvodníci tak ovládnu Váš účet, vrátane karty.  

RADA: Ak obdržíte podozrivý e-mail či SMS, neklikajte na žiadny pripojený link/odkaz a obráťte sa na kontaktné centrum banky.

Podvodné telefonáty

Telefonát môže pôsobiť akoby z banky či polície. Podvodník Vás vyzve na odovzdanie prihlasovacích údajov alebo údajov o karte. Jednou z možností je, že Vás vyzve, aby ste z dôvodu bezpečnosti presunuli vaše financie na “bezpečný” účet, ktorý však patrí podvodníkovi.

RADA: Neposkytujte cudzím ľudom svoje citlivé údaje o karte či prístupové práva do elektronického bankovníctva. Banka klientom totiž nikdy nevolá ohľadom presunu financií na bezpečný účet.

A rada na záver, ak si nie ste istý pri akejkoľvek komunikácii – zavolajte nám na call centrum (0850 123 000). Viac rád nájdete aj na www.bezpecnenakupy.sk.

Potrebujete pomoc?

Odpovieme na všetky vaše otázky.